Politikere

Her kan du læse, hvad nogle poltikere har sagt om Kulturmødeambassadørprojektet gennem tiden.

Birthe Rønn (V)

Ved et besøg på Christianslyst i Sydslesvig 2008, opfordrede den daværende Kirke- og integrationsminister til det arbejde vi i dag laver med Grænseforeningens kulturmødeambassadører. Hun har i anden sammenhæng udtalt: ”Der er meget at lære af grænselandet, selvom de danske i Sydslesvig netop ikke er indvandrere i det tyske rige. Danskerne har set fra et dansk synspunkt en historisk hjemstedsret til Sydslesvig. Og der er naturligvis en verden til forskel på at være opvokset som nationalt mindretal i grænselandet nord og syd for grænsen og at være indvandrer i Danmark. Men vi kan jo være ærlige over for os selv og i vore overvejelser om integration tage ved lære af vore egne forestillinger om det danske i Sydslesvig. Vi kan jo ikke på én gang lovprise det danske i Sydslesvig og samtidig kræve, at alle nydanske skal assimilere sig i Danmark og glemme deres egen kultur og identitet. Vi kan ikke både blæse og have mel i munden.” (Grænsen 14.10.2011)

Annette Vilhelmsen (SF)

Daværende social- børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF) har i forbindelse med Integrationspriserne 2013 udtalt: ”Det er utrolig vigtigt, at vi har unge mennesker som kulturmødeambassadørerne, der tør bruge deres personlige erfaringer og tør diskutere spørgsmål som nationalitet og identitet. Det er modigt, og ved at sætte sig selv i spil, er de på en forbilledlig måde med til at nedbryde fordomme og fremme sammenhængskræften i Danmark”.

Pia Kjærsgaard (DF)

Lars Løkke Rasmussen (V)