Straffen for at være ugift

Del blogindlægget

Hej med jer!

Jeg vil gerne fortælle jer,hvordan vi i min familie fejrer fødselsdag.

Egentlig er fødselsdage i min familie slet ikke noget særligt.

Vi sætter Dannebrog på bordet,synger både på dansk,tysk og engelsk,spiser kage og hygger.

Men der er selvfølgelige også undtagelser..

Hvis man i min familie fylder 30 og stadig er ugift,så skal man klare en opgave.

For herrernes vedkommende er det sådan,at de skal ud til rådhuspladsen og feje flaske låger. Og fordi dette i sig selv ikke er sjovt nok,så er hele familien og alle venner med og driller vedkommende,idet de hele tiden sørger for uorden igen. Dette kan gerne vare op til flere timer og imens fødselsdagsbarnet fejer,så er der kage,slik,saftevand og øl til de andre.

Manden kan kun befries,hvis han enten fejer det hele sammen,hvilken ikke er så let,eller hvis han bliver kysset fri af en ugift kvinde,som man formår at være jomfru. Her er der flere variationer. Nogle gange skal der kun et kys til,for at manden er befriet,andre gange helt op til 3-5 stykker. Men det er jo det sjove ved det.

For damernes vedkommende er opgaven en anden.

Damerne skal polere dørhåndtag. Og inden de kan det,så skal de igennem en række lege,for at de kan vinde genstande,for at polere med. Så det ender ret hyppigt ude i druk,men selvfølgelig på den sjove måde.

Noget helt andet er,hvis man fylder 50.

Så er der noget man kalder for ”Alte Schachteln Geburtstag”. Her får fødselsdagsbarnet,køns uafhængig,en girlande lavet af gamle papkasser eller papbokse hængt om halsen,som symbol for at hun nu tilhører de gamle.

Egentlig er tanken med dette,at man skal gå rundt i den hele dagen,men selvfølgelig er vi i min familie søde mod hinanden og derfor er det okay,hvis man på et tidspunkt lægger dem fra sig.

Sådan er det at man gør i min familie og vennekreds. Men der er selvfølgelig helt individuelle reglerfor udførelsen af disse traditioner.