Udgivelser og priser

Udgivelser

Udgivet 2015

En del af tidsskriftetSprogforum (60) og fagområdet Sprog

Temaet Kritisk sprog- og kulturpædagogik præsenterer kritiske tilgange til sprog- og kulturundervisning, der er hentet fra dansk, nordisk og international sammenhæng. I dag er der mange kritiske kultur- og sprogpædagogikker, der trækker på en vifte af teoretiske tilgange – bl.a. Cultural Studies, queer-teori om køn og seksualitet og teori om empowerment – som på forskellig vis sætter et kritisk perspektiv på sproglig og kulturel læring. På tværs af alle forskelle er der også grundlæggende fælles temaer og problemstillinger fx om lige adgang til sprog, om dannelse af kritisk sprog- og kulturbevidsthed og om åbning af nye handlemuligheder for deltagerne.

Projektleder for Grænseforeningens Kulturmødeambassadører, Maya Bram Sommer, har bidraget med kronikken “En anderledes kulturpædagogik”.

Den kan findes her.

Active Citizenship and Transnational Solidarity – adult education as a tool against nationalism, chauvinism and xenophobia

Forfatter: European Association for the Education of Adults

Udgivelsesdato: 2013.

Omtale af Grænseforeningens Kulturmødeambassadører i European Association for the Education of Adults (EAEA)  Grundtvig Award brochure, se s. 31 og 32.

Bogen kan læses i PDF-format via her.

unge mulighederUnge Muligheder – en antologi om unge frivilliges muligheder i en ulige ungdomskultur

Forfatter: Redigeret af Charlotte Juul Thomsen
Center for frivilligt socialt arbejde, 2013

Udgivelsesdato: 25. september 2013.

Projektleder for Grænseforeningens kulturmødeambassadører er forfatter på én af de 11 artikler. Artiklen omhandler arbejdet med at etablere og opretholde et landsdækkende korps af frivillige kulturmødeambassadører.

“I denne antologi får du et spændende kig ind ad vinduet til en række vidt forskellige frivillige organisationer og foreninger i Danmark. I 11 artikler deler frivillige organisationer og foreninger ud af deres erfaringer med unge frivillige og giver inspiration både til foreninger, organisationer og andre, der gerne vil blive bedre til at inddrage unge frivillige, og til dem, der allerede er i gang med at inddrage unge i det frivillige arbejde.

Antologiens 11 skribenter, der alle er frivillige eller ansatte i foreningslivet og har stor erfaring med unge frivillige inden for kultur, idræt, fritid og frivillig socialt arbejde, kommer i artiklerne omkring nytænkning af såvel aktiviteter, rekruttering og frivillignetværk.” (Frivillighed.dk).

Bogen er gratis mod betaling af ekspeditionsgebyr på 55 kroner.

Bogen kan bestilles via Frivillighed.dk.

den gyldne skovl

Kulturhusene i Danmarks hæderspris 2014, “Den gyldne skovl”

integrationspriserne 2013

Integrationspriserne 2013, “Årets frivillige forening”